Tuesday, 15 February 2011

sf Iosif: despre intelepciunea icoanei

in ultimele doua luni incerc sa scriu o lucrare despre icoana primelor trei secole; sunt multe de spus, unele mai frumoase si mai interesante decat altele. vreau sa va impartasesc un singur exemplu, legat de Sf Iosif, Logodnicul - pe de o parte, pentru ca este teribil de frumos, pe de alta pentru dragostea mare pe care o port Sfantului Iosif (mostenita de la parintele Mina, un batran pe care il iubesc cu toata inima).

icoana Ortodoxa contemporana il reprezinta pe Sfantul Iosif fie separat, fie in contextul Sfintei Familii; cea mai frecventa imagine este acesta:

Holy Family 3

insa, istoric, acest tip de icoana este o 'inovatie' (in sensul de 'nou', nu neaparat si 'negativ'), pentru ca reprezentarea Sfantei Familii in traditie Ortodoxa este profund deosebita de traditia vestica.

in est, Sfanta Familie este reprezentata de icoana Maicii Domnului cu Pruncul, sub nenumaratele chipuri pe care le stim - ca exemplu, va dau icoana Maicii Domnului Vladimirskaya, aflata acum in Galeriile Tretyakov din Moscova:

Vladimirskaya

acest tip de icoana este foarte vechi si, intr-un anume sens, merge pana in primele secole crestine. cea mai veche reprezentare descoperita pana in prezent este aceea din Catacombele Sf Callistus din Roma, datand din secolul II:

Maica Domnului cu pruncul - catacombe

sau, mai in detaliu:

Maica Domnului cu pruncul si profetul Valaam - catacombe

personajul din dreapta Maicii Domnului nu este Sfantul Iosif, ci Valaam, proorocul: daca va uitati cu atentie, in imaginea mai mare se vede o stea aurie deasupra Pruncului spre care proorocul (vrajitorul) arata cu mana dreapta.

insa, ceea ce e cu adevarat frumos este ca, dincolo de a fi numai o icoana a Maicii Domnului cu Pruncul, aceasta este, in fapt, reprezentarea Ortodoxa a icoanei Sfintei Familii.

absenta Sfantului Iosif este importanta prin sine insasi, pentru ca subliniaza un anume fel de 'inrudire' intre Sfanta Fecioara si Pruncul Dumnezeiesc, care insa nu exista si intre Acelasi Prunc si Batranul Iosif. In fapt, aceasta este atat o afirmare tainica a fecioriei Maicii Domnului (nu din ceea ce e 'comun' intre Ea si Sfantul Iosif - trupul - a fost conceput Pruncul), cat si o afirmare a dumnezeirii Pruncului, pentru ca iata: Maica Sa Ii este parintele dupa trup (pentru ca poate fi reprezentata iconografic, are o materialitate care poate fi pictata), insa Tatal Sau nu Ii este dupa trup, nu are aceasta materialitate exprimabila iconografic, pentru ca este Insusi Tatal, Acela pe Care crestinii niciodata nu L-au reprezentat grafic.

fata de Dumnezeu Tatal, fata de Sfantul Duh, Sfanta Treime, precum si unele evenimente tainice (precum momentul Invierii) s-a pastrat interdictia vechi-testamentara legata de reprezentarile grafice, tocmai pentru ca raman realitati tainuite fata de mintea noastra, dincolo de capacitatea noastra de intelegere si reprezentare. singurul tip de reprezentare permis este cel metaforic, de tipul Sfintei Treimi a lui Rubliov, in care Persoanele Sfintei Treimi sunt pictate sub forma celor trei ingeri care s-au aratat lui Avraam.

ca sa inchei, ceea ce mi se pare extraordinar de frumos este ca, uitandu-ne la o icoana cu Maica Domnului si Pruncul, avem in fata, in fapt, o icoana a Familiei 'de taina': Sfanta Fecioara si Iisus Domnul impartasindu-se de acelasi trup vizibil si, implicit, reprezentabil, in vreme ce Tatal, Cel pe Care 'nimeni nu L-a vazut vreodata' este prezent prin insasi absenta Sa. El este acolo - nevazut si de neimaginat mintii noastre - insa este acolo si, duhovniceste, uitandu-ne la acesta icoana, duhul nostru Il contempla pe Insusi Dumnezeu Tatal.

m-a impresionat teribil aceasta intelepciune a vechilor crestini, pentru care a picta o icoana insemna nu numai a include imagini, ci si a exclude unele personaje (Sf Iosif, de exemplu), pentru a afirma prezenta Unui Alt Personaj, imposibil de reprezentat altfel. in fapt, acolo unde nu exista o 'carne' pe care sa o picteze, crestinii primelor secole imaginau un context care sa impuna, prin logica teologica a compozitiei, prezenta Celui de-nepictat.

---

asta era esenta a ceea ce vroiam sa va spun.

insa, ca sa inchei (pe foarte scurt) istoricul icoanei Sfintei Familii asa cum o stim noi, mai retineti si ca, in vest, s-a generalizat includerea Sf Iosif in cadrul reprezentarii, astfel ca s-a pierdut sensul profund al prezentei lui Dumnezeu Tatal si tot ce afirma teologic icoana originala (impartasirea Fiului de esenta / trupul vizibil al Fecioarei, dar si de esenta ne-vazuta a Tatalui). cea mai comuna reprezentare vestica este:

holy-family

din vest, aceasta reprezentare a patruns si in est. chiar si asa, esticii au incercat doua corecturi, astfel incat sa se pastreze, minimal macar, sensul teologic original. astfel, fie s-a accentuat varsta foarte inaintata a Dreptului Iosif (precum in prima icoana de mai sus), fie s-a pastrat o distanta fizica intre cuplul Maica Domnului - Prunc si Sf Iosif, precum mai jos:

Holy Family 2

cam atat. imbratisez.